TechniekTalent.nu
Hoe kunnen we het tekort aan technische vakkrachten op de maatschappelijke en politieke agenda zetten? Die vraag legde het bestuur van TechniekTalent.nu aan ons voor. In TechniekTalent.nu hadden acht technische sectoren zich op landelijk niveau verenigd, in opdracht van de werknemers- en werkgeversorganisaties.
Om invulling te geven aan die vraag, ontwikkelde MediaAdvice een meerjarige communicatiestrategie. In de eerste fase van het traject was die strategie vooral gericht op interne communicatie. Bij stakeholders (werkgeversorganisaties, vakbonden, opleidingsfondsen en onderwijsorganisaties) moest de urgentie van het tekort aan technische vakkrachten onder de aandacht worden gebracht en daarmee de noodzaak om daar gezamenlijk actie op te ondernemen. MediaAdvice werd gevraagd een naam voor het nieuwe samenwerkingsverband te ontwikkelen, waarbij de keus viel op ‘TechniekTalent.nu’. Ook realiseerden wij een promotieleader voor de kick-off bijeenkomst. Verder werd onder meer een digitale nieuwsbrief ontwikkeld om stakeholders doelgericht te bereiken.
In de tweede fase van het communicatietraject lag de focus op het creëren van maatschappelijke en politieke aandacht voor het tekort aan technische vakmensen en de gevolgen daarvan. MediaAdvice zette daarvoor een free publicity campagne op. Een succesvolle campagne, die veel aandacht in de landelijke en regionale media opleverde. Vervolgens werd een lobby richting de overheid opgezet, die MediaAdvice communicatief ondersteunde. Met als resultaat dat de noodzaak van méér instroom van technisch personeel op de politieke agenda kwam. En daar nog altijd op staat.